Odroczenie spłat rat kredytowych - powódź 2024 - OBOWIĄZYWAŁO DO 31.12.2024 R.

 

W nawiązaniu do komunikatu Związku Banków Polskich, w sprawie działań pomocowych podejmowanych w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej istnieje możliwość jednorazowego, tymczasowego odroczenia spłaty rat kredytowych, na maksymalny okres 3 miesięcy wraz z jednoczesnym, analogicznym wydłużeniem okresu spłaty kredytu tj. przesunięciem daty spłaty ostatniej raty.

Pomoc dotyczy kredytobiorców / pożyczkobiorców, którzy ponieśli szkody majątkowe lub utracili pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw we wrześniu 2024 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i:

ich miejsce zamieszkania lub miejsce położenia nieruchomości zabezpieczonej hipotecznie (dotyczy kredytu/pożyczki w Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce)

            lub

ich miejsce wykonywania pracy lub  miejsce prowadzenia działalności gospodarczej

jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej*.

* W rozumieniu Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego (Dz. U. poz. 1365 z późn. zm.) lub w aktach prawnych zmieniających lub zastępujących powyższe rozporządzenie. 

 

Odsetki za okres ww. miesięcy odroczenia spłaty są w dalszym ciągu naliczane zgodnie z zapisami umów kredytowych, a pobierane w pierwszych ratach po okresie odroczenia.
Odsetki naliczone dotychczas zostaną dodane do kwoty odsetek za kolejne miesiące okresu odroczenia i będą płatne w ramach pierwszej raty wymagalnej po jego zakończeniu.
Za rozpatrzenie wniosku o odroczenie spłat rat kredytu nie będą pobierane opłaty ani prowizje.

 

Jak złożyć wniosek?

Wnioski należy składać za pośrednictwem bankowości internetowej R-NET.

  • Zaloguj się do R-NET
  • Wybierz moduł „Dyspozycje”
  • Wybierz "Złóż nową dyspozycję"
  • Wybierz typ dyspozycji "Zgłoszenie zmian warunków umowy kredytowej"
  • Wybierz "Odroczenie spłat rat kredytu – powódź"
  • W polu ‘Nr kredytu’ wybierz numer kredytu, którego dotyczy dyspozycja
  • Jako załącznik dołącz zdjęcie lub skan podpisanego wniosku  >> wniosek do pobrania <<
 
Dodatkowe informacje
  • Wniosek można złożyć od 11 października do 31 grudnia 2024 r.
  • Opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek nie może przekraczać 30 dni  na dzień 31 sierpnia 2024 r. lub na dzień złożenia wniosku.
  • Po zakończeniu odroczenia spłat rat kredytowych zmieni się harmonogram dalszych spłat, w zależności od rodzaju spłaty.
  • Decyzję o zaakceptowaniu wniosku podejmuje Bank po jego analizie. 
  • Bank zastrzega sobie - w uzasadnionych przypadkach - możliwość odmowy realizacji wniosku o odroczenie spłaty rat kredytowych.
  • Informacja o rozpatrzeniu wniosku o odroczenie spłat rat kredytu, zostanie zamieszczona w bankowości internetowej R-NET w module "Wiadomości".
  • Wniosek należy złożyć co najmniej na 5 dni roboczych przed datą najbliższej raty kredytu. Umożliwi to rozpatrzenie wniosku przez Bank jeszcze przed najbliższą datą wymagalności raty kredytu. W przypadku okresu krótszego niż 5 dni roboczych wniosek może zostać rozpatrzony przed upływem wymagalności kolejnej raty kredytu.
  • Realizacja wniosku o odroczenie spłaty rat kredytu nie zwalnia z obowiązku terminowego regulowania składek ubezpieczeniowych oraz zaległości wobec Banku.

 

W przypadku braku możliwości złożenia dyspozycji za pośrednictwem R-NET, prosimy o kontakt z Centrum Telefonicznym, czynnym w dni robocze w godzinach 9.00 - 17.00

numer stacjonarny: + (48) 22 578 56 02* (tel. stacjonarne, komórkowe, połączenia z zagranicy)

numer komórkowy: + (48) 801 822 222* (tel. stacjonarne, komórkowe, połączenia z zagranicy)

* koszt połączenia według taryfy operatora.

 

Pytania i odpowiedzi
1. Czy odroczenie spłat rat kredytowych oznacza wydłużenie czasu kredytowania?

Tak. Odroczenie spłat rat kredytowych (kapitałowo-odsetkowych) oznacza wydłużenie okresu spłaty kredytu, tj. przesunięcie daty spłaty ostatniej raty o maksymalnie 3 miesiące. Warunki spłaty pozostają takie same, zgodnie z zapisami umów kredytowych.

2. Dlaczego rata po odroczeniu spłat rat kredytu jest wyższa?

Wzrost pierwszej raty wynika z doliczenia odsetek za okres odroczenia spłat rat kredytowych, zgodnie z zapisami umów kredytowych. Dla kredytów spłacanych w ratach równych, wysokość trzeciej oraz kolejnych rat będzie taka sama jak wysokość drugiej raty po okresie odroczenia, o ile nie ulegną zmianie parametry rynkowe.

3. Jak zgłosić dyspozycję zawierającą wniosek o odroczenie spłat rat kredytowych?
  • Zaloguj się do R-NET
  • Wybierz moduł „Dyspozycje”
  • Wybierz "Złóż nową dyspozycję"
  • Wybierz typ dyspozycji "Zgłoszenie zmian warunków umowy kredytowej"
  • Wybierz "Odroczenie spłat rat kredytu – powódź"
  • W polu ‘Nr kredytu’ wybierz numer kredytu, którego dotyczy dyspozycja
  • Jako załącznik dołącz zdjęcie lub skan podpisanego wniosku  >> wniosek do pobrania <<
4. Jeśli jest kilku współkredytobiorców, to czy wszyscy osobno muszą złożyć wniosek o odroczenie rat?

Nie. Wystarczy, że wniosek złoży tylko jeden z kredytobiorców.

5. Czy mogę zrezygnować z wniosku o odroczenie spłat rat kredytowych w sytuacji, gdy dyspozycja została zrealizowana?

Tak. Klient może w każdym momencie  złożyć dyspozycję dotyczącą anulowania odroczenia spłat rat kredytowych. W takim przypadku należy zarejestrować (w R-NET) nową dyspozycję zgodnie z poniższym:

  • Zaloguj się do R-NET
  • Wybierz moduł „Dyspozycje”
  • Wybierz "Złóż nową dyspozycję"
  • Wybierz typ dyspozycji "Zgłoszenie zmian warunków umowy kredytowej"
  • Wybierz " Odroczenie spłat rat kredytu – powódź" 
  • W polu "Nr kredytu" wprowadź numer kredytu, którego dotyczy dyspozycja
  • Jako załącznik dołącz zdjęcie lub skan podpisanego uzasadnienia z wyjaśnieniem, dlaczego chciałbyś anulować zrealizowany wniosek o odroczenie spłaty rat.
6. Czy za rozpatrzenie wniosku o odroczenie spłaty rat kredytu są pobierane opłaty lub prowizje? Czy konieczne jest podpisywanie aneksu?

Nie. Za rozpatrzenie wniosku o odroczenie spłat rat kredytu nie są pobierane żadne opłaty ani prowizje. Nie jest też konieczne podpisywanie aneksu do umowy.

7. Czy złożenie wniosku jest jednoznaczne z otrzymaniem odroczenia spłaty rat?

Decyzję o zaakceptowaniu wniosku podejmuje Bank po jego analizie. Informacja o rozpatrzeniu wniosku zostanie zamieszczona w bankowości internetowej R-NET w module "Wiadomości". Bank zastrzega - w uzasadnionych przypadkach - możliwość odmowy realizacji wniosku o odroczenie spłaty rat kredytowych.

8. Co z ubezpieczeniem kredytu?

Realizacja wniosku o odroczenie spłaty rat kredytu nie zwalnia z obowiązku terminowego regulowania składek ubezpieczeniowych.  Składki będą nadal pobierane w celu utrzymania ciągłości ubezpieczenia, gdyż zgodnie z zapisami umowy, ubezpieczenie jest wymagane przez cały rzeczywisty okres spłaty kredytu, również w okresie wydłużenia jego spłaty.

9. Czy w trakcie odroczenia rat muszę spłacać zaległe raty?

Tak. Odroczenie dotyczy spłaty rat kredytowych, których termin płatności jeszcze nie nadszedł. Bank nie odracza zaległych rat.  Jeśli kredytobiorca ma zaległości wobec Banku powinien je niezwłocznie spłacić.

10. Czy w okresie obowiązywania odroczenia spłaty rat można spłacać kredyt?

Tak. Wpłacone środki zostaną zaliczone na poczet spłaty kolejnej raty, pobieranej przez Bank po zakończeniu okresu odroczenia.

11. Czy planowane są inne działania mające na celu wsparcie kredytobiorców?

W przypadku znalezienia się w sytuacji finansowej, uniemożliwiającej terminową obsługę zobowiązania kredytowego, Kredytobiorca ma możliwość skorzystania z dostępnych w banku możliwości wsparcia. Wszelkie informacje dostępne są na stronie internetowej w zakładce Wsparcie dla Kredytobiorców.

 

Komunikat Związku Banków Polskich 

Komunikat Związku Banków Polskich w zakresie narzędzi pomocowych dla klientów sektora bankowego.